Spreker voor jouw evenement vinden?

spreker

spreker

Lanceer jij een evenement voor jouw onderneming en wil je dit evenement naar een hoger niveau tillen? Dan kan het boeken van een spreker of dagvoorzitter absoluut de moeite waard zijn. Wie weet kan een spreker jouw organisatie voorzien van nieuwe inzichten en/of ideeën. Daarom lees je in deze blog over enkele eigenschappen waar een goede spreker aan moet voldoen.

Overbrengen van de boodschap

Op de eerste plek wil je natuurlijk dat een spreker je evenement verrijkt met bepaalde inhoudelijke inzichten. Echter moet de spreker zijn verhaal niet op monotone en inspiratieloze wijze vertellen. Het vertellen van een goed verhaal bestaat altijd uit twee onderdelen, namelijk de boodschap zelf én de manier van overbrengen. De non-verbale houding van de spreker, de intonatie van de spreker en ook zeker het tempo van de spreker kunnen een enorm verschil maken in het overbrengen van de boodschap. Een enthousiaste en gepassioneerde spreker kan met een inhoudelijk zwakker verhaal veel meer indruk maken dan een monotone en ingetogen spreker met een kwalitatief ijzersterk verhaal.

Ervaringen met een groter publiek

Het is voor een spreker erg belangrijk dat hij of zij al eerder voor een groter publiek heeft gestaan. Hierdoor leert de spreker omgaan met bepaalde reacties vanuit dit publiek. Met het ene publiek is er bijvoorbeeld enorm veel interactie, waar het andere publiek enkel en alleen luisterend oor is. Ervaring met een groter publiek is daarom een must! Wanneer moet de spreker temporiseren? Wanneer is humor gepast? Wanneer stel je een kritische vraag? Allemaal vragen die een spreker enkel leert te beantwoorden door ervaring met een groter publiek.

Expert in een vakgebied? Of juist niet?

Bij het ene event wil je dat een (gast)spreker een expert is in het vakgebied van jouw onderneming. Bij het andere event wil je juist een spreker uit een compleet ander vakgebied uitnodigen. Een bedrijf wat actief is binnen de ICT zou voor een evenement het liefst een ICT-expert inhuren. Echter zou het ook heel interessant kunnen zijn om een (voormalig) topsporter in te huren. Topsporters kunnen je bijvoorbeeld alles vertellen over omgaan met tegenslagen, intrinsieke motivatie vinden of het creëren van een topsportklimaat.